همه چی درهمه چی

همه چی درهمه چی

سلام،به وب من خوش اومدین.اینجا درباره ی هرموضوعی پست میذارم
همه چی درهمه چی

همه چی درهمه چی

سلام،به وب من خوش اومدین.اینجا درباره ی هرموضوعی پست میذارم

عوامل افزایش جذب آهن

عوامل افزایش جذب آهن


[categoriy],عوامل,افزایش,جذب

دوغ و ماست منبع غنی از کلسیم است و کلسیم یک عنصر2 ظرفیتی است و در هنگام جذب از دیواره ی روده، با آهن آزاد رقابت می کند یعنی کلسیم موجب کاهش جذب آهن آزاد می شود. آهن موجود در منابع غذایی گیاهی یا غیر گوشتی مثل آهن موجود در سبزیجاتی مثل اسفناج ،غلات، حبوبات، آجیل و خشکبار و انواع برگه آهن آزاد است و مصرف آن همراه با ماست سبب کاهش جذب آهن می شود ولی ماست اثر چندانی بر روی جذب آهن گوشت ندارد. در کل منابع غذایی کلسیم مثل شیر و لبنیات و کلم و ... اگر در یک وعده با منابع غذایی آهن گیاهی مصرف شوند جذب آن را کاهش می دهند.

اما در مورد مکمل ها بهتر است که دوغ یا ماست را نیم ساعت قبل و یا نیم ساعت بعد از قطره آهن به کودکتان بدهید.می توانید به جای دوغ به او آب پرتقال بدهید.در ضمن یک ساعت و نیم تا دو ساعت قبل و بعد از غذا یا قطره آهن به کودکتان چای ندهید.

غذاها

یی که جذب آهن غیرهِم را افزایش می دهند:* مواد غذایی حاوی ویتامینCویتامینC عامل افزایش دهنده ی جذب آهن است. ویتامینC در میوه ها (به ویژه در مرکبات وگوجه فرنگیو سبزی ها (جعفری، شاهی، شنبلیله، تره، شبت، گل کلم، فلفل دلمه ای و...) یافت می شود.سبزی ها ی پخته شده حاوی ویتامینC کمتری می باشند. برای مثال مصرف یک عدد پرتقال یا 100 گرم سبزی خوردن همراه با غذا جذب آهن را دو برابر خواهد کرد.* گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی و سایرغذاهایی دریاییاین گروه از مواد غذایی نه تنها حاوی مقدار زیادی آهن از نوع هِم می باشند، بلکه باعث افزایش جذب آهن غیرهِم از سایرغذاها

 نیز می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد